Home-office költségtérítés

Leipán Tibor Dátum Legutoljára frissítve: 2022.03.16

Olvasási idő: 5 perc


A kérdést megfogalmazó ügyfél cége a Kiva hatálya alá tartozik. A vezetés heti három nap otthoni munkavégzést, home office-t és két nap irodai munkát vezetett be alkalmazottai számára. A cég fizet költségtérítést a home office-ra tekintettel: a minimálbér 10%-át, 20 ezer forintot. A kérdés, hogy Kivát kell-e ezután fizetni?

További kérdés, hogy arányosítani kell-e az összeget 4 illetve 6 órás munkaviszony esetén? Csökkenteni kell-e az összeget a heti 2 irodai nap miatt, tehát csak azokra a napokra fizethető, amelyen otthon dolgoznak?

Kiindulási pont az, hogy az Szja törvény nem rendelkezik a home office-szal kapcsolatos költségtérítés adózási szabályairól, ezért a nem önálló tevékenységből származó jövedelem szabályai szerint kell eljárni. Home office esetében viszont kizárólag azok a költségek számolhatók el adómentesen, amelyeket az Szja tv. 3. számú melléklete tartalmaz, illetve azon eszközök tekintetében kérhet a munkavállaló adómentes költségtérítést, amelyeket a munkavégzése ellátása érdekében a munkáltató nevére kiállított számla alapján vásárolt. Ezért valamennyi körülmény együttes vizsgálata alapján lehet megállapítani az esetlegesen felmerülő adókötelezettséget. Amennyiben olyan költségelem merülne fel, amely nem minősül adómentesnek, akkor ez a felek közötti jogviszony alapján lesz adóköteles, azaz munkaviszonyból származó jövedelemként lesz adóköteles.

Mivel a kiva szerinti jogviszony eseteiben az adóalapot növelő tételeket a bérjellegű kifizetések jelentik, ezért a home office esetén csak azok a bérjellegű kifizetések növelik az adóalapot, amelyek az Szja törvényhez igazodóan nem minősülnek adómentesnek. A leírtakból következik, hogy a költségtérítések adómentes kifizetései nem növelik meg a kiva alapot. Ha viszont a költségtérítés csak pénzben jelentkezik, akkor a teljes összeg munkaviszonyból származó jövedelem lesz, amely a kiva alapot is növeli.

A költségtérítés szabályait, annak elszámolását célszerű lenne egy belső szabályzatban rögzíteni és valamennyi érintett munkavállalóval közölni. Ebben rögzíteni lehet a nem 8 órás munkaviszonyra vonatkozó arányosítás szabályait is. Költségtérítés kizárólag csak azokra a napokra adható, amikor a home office szerinti munkavégzés ténylegesen felmerül, ezért ezt a kitételt is rögzíteni kell a belső szabályzatban.