Ügyfélkapu+ és DÁP - könyvelés más helyett

Leipán Tibor Dátum Legutoljára frissítve: 2024.12.15

Olvasási idő: 2 perc


Közeledve a jövő év januárjához egyre több konkrét kérdés is felmerül az Ügyfélkapu+ és a DÁP ténylegesen alkalmazásával kapcsolatban. A kérdőjelekkel érintett csoportok között alighanem a könyvelők állnak első helyen…

Érthető módon felmerülő kérdés, hogy egyéni vállalkozó könyvelőként hol és mit kell beállítani, hogy ügyvezető helyett, ügyvezetői jóváhagyással be tudja nyújtani a beszámolót, táppénz igénylést, e-papír írás (egyéni vállalkozó és gt. nevében is).

Táppénz esetén a MÁK-nál a rendelkezés nyilvántartási felületen lehet bejelölni a meghatalmazottat. Ügyfélkapu+ esetén a legjobb megoldás az interneten elérhető videók megtekintése, melyek bemutatják az új Ügyfélkapu+ rendszert, a kétlépcsős azonosítással együtt.

A bevallásokat illetően az ONYA rendszerben tudja az ügyfél meghatalmazni a könyvelőt
„Adóügyek, Fizetési eljárások” alatt.
Meghatalmazást az ügyfél beküldi elektronikusan és a könyvelő is kap értesítést, hogy ő a meghatalmazó könyvelője. Tehát nem az ügyfél ügyfélkapus megoldásával megy be a bevallás, hanem a a könyvelő küldi be a bevallást a saját ügyfélkapus azonosításával. Az Ügyfélkapu+ nál tehát mint meghatalmazott küldi be a bevallásokat úgy, hogy a telefonjára kap egy 6 jegyű azonosítót, amelyet be kell ütnie a megfelelő mezőbe.

A Menedzser Praxis Praxis Akadémia Adókonferencia 2025 címmel újabb előadással és útmutatóval jelentkezik az Ügyfélkapu+ és DÁP témájában 2025. január 14-én, ami egy díjmentes online rendezvény lesz.

Az Ügyfélkapu+ és a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) bevezetéséhez kötődő, eddig beérkező és felhasználható információkat foglaltuk össze egy videóelőadás és egy 50 pontból álló kérdés-válasz összeállítás (GYIK) segítségével. Előfizetőink számára ezeket a segédleteket ajánljuk az igazodáshoz.

A közeljövőben folyamatosan frissített további útmutatókkal, ingyenesen letölthető különszámokkal és tanácsadó tartalmakkal fogjuk segíteni az eligazodást vállalkozók, bérszámfejtők, könyvelők, valamint másoknak könyvelő és bérszámfejtő szakemberek számára is.

Kapcsolódó videók


Hamarosan megszűnik az Ügyfélkapu – kötelező-e KAÜ-re váltani?

A Digitális Állampolgárság (DÁP) jogszabályi rendelkezése számos változást indít el 2025 januárjától. A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) azonosítási szolgáltatása már csak Ügyfélkapu+ vagy DÁP mobilalkalmazással lesz használható, a sima jelszavas bejelentkezés pedig nem szerepel a felsorolásban. Már most érdemes tehát megértenünk az Ügyfélkapu+ emelt szintű kétfaktoros azonosítását, azt, hogy mely eszközökre és milyen módon kerülhet telepítésre a hitelesítő alkalmazás, és hogy ez miként érinti a könyvelőirodai folyamatokat 2025. január 16-tól.

Kapcsolódó cikkek


Kanyarban az Ügyfélkapu kivezetése: folyamatosan frissül...

Bár a jogi szabályozás lassan másfél-két éve folyamatosan épül fel a digitális azonosítás modellváltásához, azonban, valljuk be, komoly fejtörő a jelenleg publikált információk tengeréből kihalászni, hogy a változás, váltás, mit is jelent a felhasználók számára jövő január 16-ától. Lesz-e moratórium az új törvény bevezetésénél? Miben más, vagy egyáltalán más az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság azonosító az eddigi rendszerhez képest?

Ügyfélkapu+ regisztráció: ezt ne felejtsük el, semmiképpen!

Az eddigi Ügyfélkapu megszűnése miatti igazi nagy változások csak 2025. január 15-étől következnek, de az érintettek már most is regisztrálhatnak az Ügyfélkapu+-ra. A regisztrációnak van egy olyan lépése, melyen könnyen elfelejthetünk, de nagyon lényeges lehet a későbbiekben: a QR-kód elmentése és megőrzése.

A DÁP alkalmazása 2025-től: jönnek a részletkérdések...

Számos könyvelő van, aki ügyfelének könyvel, bérszámfejt, vagy teljeskörűen könyvel és bérszámfejt, és sokaknak vannak egyéni vállalkozói is. Az ilyen formában érintettek hogyan tudják ügyfeleiket felkészíteni az Ügyfélkapu jövő évi megszűnésére és az azzal összefüggő változásokra?

Ügyfélkapu+ a legfontosabb kérdés

Komoly változásokkal és még komolyabb feladatokkal fog járni az eddigi Ügyfélkapu megszűnése 2025. január 15-étől. Számtalan kérdés és tennivaló áll az érintettek előtt, most megpróbáljuk a legfontosabbat kiválasztani: Mi történik akkor, ha nem regisztrálok az Ügyfélkapu+-ra?