Főoldal Nyíl Cikkek Nyíl Kiemelt
Közeledve a jövő év januárjához egyre több konkrét kérdés is felmerül az Ügyfélkapu+ és a DÁP ténylegesen alkalmazásával kapcsolatban. A kérdőjelekkel érintett csoportok között alighanem a könyvelők állnak első helyen…
Bár a jogi szabályozás lassan másfél-két éve folyamatosan épül fel a digitális azonosítás modellváltásához, azonban, valljuk be, komoly fejtörő a jelenleg publikált információk tengeréből kihalászni, hogy a változás, váltás, mit is jelent a felhasználók számára jövő január 16-ától. Lesz-e moratórium az új törvény bevezetésénél? Miben más, vagy egyáltalán más az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság azonosító az eddigi rendszerhez képest?
Az új adócsomag elfogadása után már a parlament előtt van a a 2025. évi költségvetést megalapozó törvény is, így képet kaphatunk a jövő évi adóváltozásokról, köztük a kisadókat érintő módosításokról is.
Az egyszeres könyvvezetésről jóval kevesebbet lehet olvasni, mint a kettős könyvvitel témájában. Pedig az egyéni vállalkozók nem kettős, hanem csak egyszeres könyvvezetésre kötelezettek. Kivéve az új katás és átalányadós egyéni vállalkozókat. De mit is jelent röviden összefoglalva az egyszeres könyvelés, ami teljesen más gondolkodást igényel, mint a kettős könyvelés?
Számos könyvelő van, aki ügyfelének könyvel, bérszámfejt, vagy teljeskörűen könyvel és bérszámfejt, és sokaknak vannak egyéni vállalkozói is. Az ilyen formában érintettek hogyan tudják ügyfeleiket felkészíteni az Ügyfélkapu jövő évi megszűnésére és az azzal összefüggő változásokra?
KIVA hatálya alá tartozó kft. be szeretné fejezni a tevékenységét. Ha bejelenti az egyszerűsített végelszámolást a NAV-nak, aminek kezdő dátuma 2025. január 01. lenne, akkor a 2024. évi beszámolóját (mikrogazdálkodói egyszerűsített beszámolót készít) ugyanúgy kell elkészítenie, mint eddig, akkor a beszámolónak és a hozzá tartozó bevallásoknak mi lesz a határideje? A végelszámolás időszaka alatt továbbra is maradhat KIVA alany?
Katás alanyi mentes egyéni vállalkozó Ausztriában magánszemélyek lakásának takarítását végezné. Amennyiben ez ingatlanhoz kapcsolódó szolgáltatás, a teljesítési hely Ausztriában van. Mivel külföldi teljesítésű ügyleteknél nem járhat el alanyi mentes minőségében a magyar vállalkozó, és a teljesítési hely is külföldön van, regisztrálnia kell Ausztriában? Milyen új lehetőség fog rendelkezésére állni 2025-től?
Az eddigi Ügyfélkapu megszűnése miatti igazi nagy változások csak 2025. január 15-étől következnek, de az érintettek már most is regisztrálhatnak az Ügyfélkapu+-ra. A regisztrációnak van egy olyan lépése, melyen könnyen elfelejthetünk, de nagyon lényeges lehet a későbbiekben: a QR-kód elmentése és megőrzése.
A kérdésben szereplő esetben egy átalányadózó egyéni vállalkozó mulasztási bírság miatt vesztette el az átalányadózásra való jogosultságát. Ilyenkor a tárgyévben addig felmerült számlás költségeit elszámolhatja, vagy csak a NAV határozat dátumát követően kapott költségszámlákra érvényes az elszámolhatóság?
Komoly változásokkal és még komolyabb feladatokkal fog járni az eddigi Ügyfélkapu megszűnése 2025. január 15-étől. Számtalan kérdés és tennivaló áll az érintettek előtt, most megpróbáljuk a legfontosabbat kiválasztani: Mi történik akkor, ha nem regisztrálok az Ügyfélkapu+-ra?