A DÁP alkalmazása 2025-től: jönnek a részletkérdések...

Leipán Tibor Dátum Legutoljára frissítve: 2024.11.25

Olvasási idő: 6 perc


Ez a tartalom 26 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Erről a témáról 2024-12-11 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: Képernyőképekkel illusztrált útmutató az Ügyfélkapu+ és a DÁP alkalmazásokhoz

Számos könyvelő van, aki ügyfelének könyvel, bérszámfejt, vagy teljeskörűen könyvel és bérszámfejt, és sokaknak vannak egyéni vállalkozói is. Az ilyen formában érintettek hogyan tudják ügyfeleiket felkészíteni az Ügyfélkapu jövő évi megszűnésére és az azzal összefüggő változásokra?

Az eddigi gyakorlat

A kérdésben felvázolt esetben három főbb csoportot különböztethető meg:

1. „Van olyan ügyfelem, akinek csak bérszámfejtek és egy könyvelő irodának számlázok”

Ezeknél az ügyfeleknél általában mindenkinek tudom a saját felhasználó nevét és jelszavát, de vannak olyanok, akiket a könyvelő iroda ügyvezetőjének felhasználó nevével és jelszó használatával küldöm be a bevallásokat. Itt kihagyható az Ügyfélkapu+ és egyből DÁP alkalmazással ÚJ EGYKE meghatalmazással hatalmazzam meg magam?

2. „Van „saját” ügyfelem, akinek teljeskörűen könyvelek és bérszámfejtek”

Nekik idáig mindent az ügyvezető hozzáférésével intéztem. Itt mi a legegyszerűbb megoldás? Én már magamnak elkészítettem a DÁP alkalmazást, őket is kérjem meg, hogy minél előbb regisztráljanak és a mostani hozzáféréssel küldjek be ÚJ EGYKET? Ott mindennel hatalmazzam meg magam és úgy kerül az én DÁP alkalmazásomhoz az adott ügyfél? Ebben az esetben az Ügyfélkapu + lépés kimaradhat?

3. „Vannak egyéni vállalkozóim, őstermelők”

Náluk is a saját felhasználó nevükkel és jelszó használattal küldök be mindent. Rendelkezés nyilvántartásban ezeket a meghatalmazásokat meg tudom tenni vagy még csak a táppénzes papírok beküldése működik?

Lehetséges megoldások

Kiindulási pont az, hogy az Ügyfélkapu megszűnik 2025 január 15-ével. Amennyiben a nevezett ügyfélkör stabilnak mondható, akkor a változtatást célszerű már most megtenni, mivel már csak néhány hónap van hátra, a kérdésben leírt módon.

Általános gyakorlat, hogy az ügyvezető belépési kódjával történik a bevallások beküldése. Az új rendszer természetesen még nem kiforrott, de megítélésünk szerint ezen a korábbi gyakorlaton is változtatni kíván. A beküldött anyagok tekintetében a beküldő a felelős, attól függetlenül, hogy ténylegesen ki volt a beküldő. Az Új EGYKE beküldését az ONYA rendszeren keresztül teheti meg.

Meghatalmazások tekintetében célszerű előzetesen az ügyféllel is egyeztetni. A sorrend a következő:

  • ONYA,
  • ÚJ EGYKE,
  • Cégkapu-ügyvezető,
  • DÁP

Nagyon fontos, hogy mindenkivel tisztázni kell a változtatás lényegét: A felelősség a megbízón van, amit sokszor szeretnek áthárítani a könyvelőkre. Amennyiben a változtatást nem akarja valamely vállalkozó megtenni, akkor vissza kell adni a megbízatás azon részét, amely a bevallások beküldésére vonatkozik, mivel a könyvelő az új rendszerre vonatkozó képviselet hiányában ezt nem tudja megtenni.

Ettől az időponttól kezdődően a vállalkozó felelőssége a bevallások beküldése, amit szintén csak az új rendszer (DÁP) alapján tudnak ők is csak megtenni.

Az Ügyfélkapu+ és a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) bevezetéséhez kötődő, eddig beérkező és felhasználható információkat foglaltuk össze egy videóelőadás és egy 50 pontból álló kérdés-válasz összeállítás (GYIK) segítségével. Előfizetőink számára ezeket a segédleteket ajánljuk az igazodáshoz.

A közeljövőben folyamatosan frissített további útmutatókkal, ingyenesen letölthető különszámokkal és tanácsadó tartalmakkal fogjuk segíteni az eligazodást vállalkozók, bérszámfejtők, könyvelők, valamint másoknak könyvelő és bérszámfejtő szakemberek számára is.

Kapcsolódó videók


Hamarosan megszűnik az Ügyfélkapu – kötelező-e KAÜ-re váltani?

A Digitális Állampolgárság (DÁP) jogszabályi rendelkezése számos változást indít el 2025 januárjától. A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) azonosítási szolgáltatása már csak Ügyfélkapu+ vagy DÁP mobilalkalmazással lesz használható, a sima jelszavas bejelentkezés pedig nem szerepel a felsorolásban. Már most érdemes tehát megértenünk az Ügyfélkapu+ emelt szintű kétfaktoros azonosítását, azt, hogy mely eszközökre és milyen módon kerülhet telepítésre a hitelesítő alkalmazás, és hogy ez miként érinti a könyvelőirodai folyamatokat 2025. január 16-tól.

Kapcsolódó cikkek


Ügyfélkapu+ a legfontosabb kérdés

Komoly változásokkal és még komolyabb feladatokkal fog járni az eddigi Ügyfélkapu megszűnése 2025. január 15-étől. Számtalan kérdés és tennivaló áll az érintettek előtt, most megpróbáljuk a legfontosabbat kiválasztani: Mi történik akkor, ha nem regisztrálok az Ügyfélkapu+-ra?

Ügyfélkapu+ regisztráció: ezt ne felejtsük el, semmiképpen!

Az eddigi Ügyfélkapu megszűnése miatti igazi nagy változások csak 2025. január 15-étől következnek, de az érintettek már most is regisztrálhatnak az Ügyfélkapu+-ra. A regisztrációnak van egy olyan lépése, melyen könnyen elfelejthetünk, de nagyon lényeges lehet a későbbiekben: a QR-kód elmentése és megőrzése.