Kanyarban az Ügyfélkapu kivezetése: folyamatosan frissül...

dr. Kovács-Petruska Rita Dátum Legutoljára frissítve: 2024.12.02

Olvasási idő: 7 perc


Ez a tartalom 19 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Erről a témáról 2024-12-11 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: Képernyőképekkel illusztrált útmutató az Ügyfélkapu+ és a DÁP alkalmazásokhoz

Bár a jogi szabályozás lassan másfél-két éve folyamatosan épül fel a digitális azonosítás modellváltásához, azonban, valljuk be, komoly fejtörő a jelenleg publikált információk tengeréből kihalászni, hogy a változás, váltás, mit is jelent a felhasználók számára jövő január 16-ától. Lesz-e moratórium az új törvény bevezetésénél? Miben más, vagy egyáltalán más az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság azonosító az eddigi rendszerhez képest?

Ami az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) bevezetésénél bizonyosan látszik: határozott akarat és szándék, hogy az elavult azonosítási módokat 2025. januárjában kivezessék, vagyis átütemezés egyelőre nem merült fel. Az Ügyfélkapu megszűnésével kapcsolatban érdemes tisztán látni az okokat és a folyamatot, és a szolgáltatás kivezetése előtt felkészülni, milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre.
A kommunikáció a szakemberek és a felhasználók felé is hézagosnak nevezhető, a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) végrehajtási rendeletét pedig nem régen hirdették ki, így lehetnek változások is a közeljövőben. A frissítés tehát folyamatos….

Miért vezetik ki az Ügyfélkapu azonosítást?

A rövid válasz erre az, hogy technológiailag meghaladott, elavult és az Európai Unió tagállamai közül ezt a fajta, egykörös (kizárólag felhasználónévvel és jelszóval történő) azonosítást már csupán két tagállam alkalmazza, ebből Magyarország az egyik.
Az eIDAS rendelet [AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 910/2014/EU RENDELETE (2014. július 23.) a belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról, valamint az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről] alacsony, jelentős és magas biztonsági szintek szerint kategorizálja az elektronikus azonosítást, a hagyományos ügyfélkapu rendszerek pedig az alacsony biztonsági szintbe tartoznak. A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) jelenleg öt azonosítási módot kínál, de 2025. január 15-től több közülük kivezetésre kerül. Helyettük az Ügyfélkapu+ és a DÁP azonosítási funkciói maradnak meg, melyek kétkörös hitelesítést használnak.

Miért fontos a kétkörös hitelesítés?

A jelszavak 85 százalékának feltöréséhez a hackereknek legfeljebb hat-tíz próbálkozásra van szükségük. A kétkörös hitelesítés jelentősen növeli a személyes adatok védelmét, ami azt is jelenti, hogy tisztában vagyunk azzal, hogy a saját profilunkkal mi történik, az azon keresztüli kommunikáció a mi döntésünk. Az Ügyfélkapu+ és a DÁP azonosító is a kétfaktoros hitelesítés elvén működik, ami azt jelenti, hogy a belépés során a felhasználóknak nem csak egy jelszót kell megadniuk, hanem egy második biztonsági elemet is használniuk kell. [Ez lehetne például egy egyszeri SMS-kód, egy mobilalkalmazás jóváhagyása vagy egy biometrikus azonosító (pl. ujjlenyomat vagy arcfelismerés) is.] Ez a megoldás nagyobb védelmet nyújt a fiókfeltörésekkel és a jogosulatlan hozzáférésekkel szemben, hiszen a támadóknak több adatot is el kellene lopniuk ahhoz, hogy sikeresen bejussanak a rendszerbe.

Cél a digitális személyiadat-tárca

A változások célja egyrészről, hogy a magánszemély felhasználóknak, állampolgároknak biztonságosabb hozzáférést biztosítson, másrészt látni kell, hogy az EU-n belül komoly stratégiát képvisel a digitális személyazonosság, amely túlmutat a rendszerekbe történő belépés hogyanján. Az Európai Unió által kidolgozott és elfogadott EUDI rendelet [Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2024/1183 rendelete (2024. április 11.) a 910/2014/EU rendeletnek az európai digitális személyazonossági keret létrehozása tekintetében történő módosításáról] alapja a 2014-ben hozott eIDAS rendelet. Az EUDI rendelet célja, hogy újraértelmezze a digitális személyazonosságot az EU-ban azáltal, hogy lehetővé teszi egy egyetemes, megbízható és biztonságos európai digitális személyiadat-tárca létrehozását. Ezen keresztül megvalósítható, hogy a tagállamok állampolgárai teljes körű ellenőrzést gyakorolhassanak adataik felett az online szolgáltatásokhoz való hozzáférés során, kiküszöbölve a szükségtelen adatmegosztást. A kitűzött ütemterv alapján 2026-ra az állampolgárok szinte minden közigazgatást érintő ügyet képesek lesznek online – elsősorban mobil eszközökön – intézni, de a nagy esetszámú, prioritást élvező területek fejlesztése már 2023-ban megkezdődött.

Ma is számos ügyintézési lehetőség érhető el Magyarországon valamilyen digitális formában, azonban a teljes digitális átállást jelenleg több tényező is nehezíti. Az alapszolgáltatásokra már ma is sok fejlesztés létezik, de ezek nem átfogóak, szervezet specifikusak, az általános ügyintézésbe nem integráltak, illetve a meglévő platformok nem ügyfélközpontúak, így az ügyfélélmény nem kielégítő. A közigazgatásban a teljesen online intézhető ügyek jelenleg csupán 16%-át teszik ki az általános ügyintézési körnek. Kihívást jelent, hogy az állampolgári ügyintézés digitalizációja az integrált alapszolgáltatások hiányában nem kiterjeszthető. Gondoljunk akár egy életeseményre, mint a gyermekszületés, amikor több közigazgatási szervnél kell ügyet indítani, azonban csak részben intézhető digitálisan, hiányzik sok esetben, hogy hol szükséges elkezdeni, mi a következő lépés vagy megvalósul-e automatikusan, azaz hivatalból jár el valamelyik államigazgatási szerv. A csatornákat (online, többé-kevésbé okoseszközre optimalizált felületek) tekintve a hazai közigazgatás ma is relatíve magas fejlettségi szinttel rendelkezik, azonban az átlátható elrendezés és a használat egyszerűségének hiányában a platformok nem felhasználóbarát megoldások.

Összefoglalva:

A leglényegesebb elem, hogy a jelenleg használt “egyfaktoros” ügyfélkapuja helyett az Ügyfélkapu+ használatához szükséges emelt szintű kétfaktoros azonosítást mielőbb, de legkésőbb 2025. január 15-ig szükséges beállítani, vagy a Digitális Állampolgárság regisztrációt elvégezni, mert azt követően az Ügyfélkapu nem használható.

Az ajánlott azonosítási szolgáltatásokat, az Ügyfélkapu+-t és a Digitális Állampolgár alkalmazáson keresztül igénybe vehető eAzonosítást jelenleg is igénybe lehet venni, így a digitális váltásig hátralévő időszak alkalmas arra, hogy kitapasztaljuk a működést, megismerkedjünk minden funkciójával.

A további, felmerülő kérdésekre adott válaszok is érdeklik? Segíthetünk az átállásban?

Az Ügyfélkapu+ és a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) bevezetéséhez kötődő, eddig beérkező és felhasználható információkat foglaltuk össze egy videóelőadás és egy 50 pontból álló kérdés-válasz összeállítás (GYIK) segítségével. Előfizetőink számára ezeket a segédleteket feltétlenül ajánljuk az igazodáshoz.

A közeljövőben folyamatosan frissített további útmutatókkal, ingyenesen letölthető különszámokkal és tanácsadó tartalmakkal fogjuk segíteni az eligazodást vállalkozók, bérszámfejtők, könyvelők, valamint másoknak könyvelő és bérszámfejtő szakemberek számára is.

Kapcsolódó videók


Hamarosan megszűnik az Ügyfélkapu – kötelező-e KAÜ-re váltani?

A Digitális Állampolgárság (DÁP) jogszabályi rendelkezése számos változást indít el 2025 januárjától. A Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) azonosítási szolgáltatása már csak Ügyfélkapu+ vagy DÁP mobilalkalmazással lesz használható, a sima jelszavas bejelentkezés pedig nem szerepel a felsorolásban. Már most érdemes tehát megértenünk az Ügyfélkapu+ emelt szintű kétfaktoros azonosítását, azt, hogy mely eszközökre és milyen módon kerülhet telepítésre a hitelesítő alkalmazás, és hogy ez miként érinti a könyvelőirodai folyamatokat 2025. január 16-tól.

Kapcsolódó cikkek


Ügyfélkapu+ a legfontosabb kérdés

Komoly változásokkal és még komolyabb feladatokkal fog járni az eddigi Ügyfélkapu megszűnése 2025. január 15-étől. Számtalan kérdés és tennivaló áll az érintettek előtt, most megpróbáljuk a legfontosabbat kiválasztani: Mi történik akkor, ha nem regisztrálok az Ügyfélkapu+-ra?