Turizmusfejlesztési hozzájárulás lángosbüfének
Olvasási idő: 5 perc
A kérdés röviden is összefoglalható: kell-e és hogyan turizmusfejlesztési hozzájárulást fizetni a „lángosbüfének” azaz „lángosos” vállalkozásnak? Az ördög, természetesen, ebben az esetben is a részletekben lakozik.
A kérdéssel érintett büfében kapható még helyben készített: tea, kávé, de a kioszk palackozott üdítőt is forgalmaz.
ÖVJT: 561003 Palacsinta, lángos, pizzasütés,
561005 Falatozó, melegkonyhás büfé,
56106 Falatozó, hidegkonyhás büfé valamint
563002 Kocsmai, italbolti vendéglátás
A vállalkozás alanyi adómentes KATA adózási módban adózik, és nincs külön gyűjtője a pénztárgépen.
A főbb kérdések összefoglalva, tehát:
- Amennyiben a büfé piacon értékesít és "könyöklős" asztalnál van lehetőség elfogyasztani a lángost, kávét, teát, van-e turizmusfejlesztési hozzájárulás fizetési kötelezettsége a vállalkozásnak?
- Amennyiben a lángos sütést idény-jelleggel még fürdő, szabad-strand területén is végzi, ahol biztosított (műanyag) asztal és szék a helyben fogyasztáshoz. Ebben az esetben turizmusfejlesztési hozzájárulás fizetési kötelezettség terheli a helyben készített lángos, hot-dog, pizza, kávé értékesítés árbevételét?
Azokat terheli a turizmusfejlesztési hozzájárulás, aki ellenérték fejében és nem közvetített szolgáltatásként nyújt
- kereskedelmi szálláshely-szolgáltatást, valamint
- az étkezőhelyi vendéglátást: ebből a hozzájárulás terheli az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalmat (TESZOR’15.56.10-ből)
- és a jelen esetben jelentőséggel nem bíró TEÁOR ’08 49.39 M.n.s. egyéb szárazföldi személyszállítás tevékenység közül a „hop on hop off” jellegű menetrend szerinti buszos városnéző turisztikai szolgáltatást.
- 5610 - Éttermi, mozgó vendéglátás
Ez a szakágazat magában foglalja a fogyasztók kiszolgálását étellel úgy, hogy felszolgálják nekik, mialatt ők ülnek, vagy a fogyasztók kiszolgálják saját magukat a kitett ételekből (svédasztal), vagy elfogyasztják a kész ételt az adott helyiségben, vagy elviszik onnan, vagy akár kiszállíttatják. Idetartozik még az ételek elkészítése és felszolgálása azonnali közvetlen fogyasztásra motoros vagy nem motoros járműből, vagy élelmiszer-szállító kocsiból.
Ebbe a szakágazatba tartozó szolgáltatás helye:
- az étterem
- az önkiszolgáló étterem
- a gyorsétterem
- a pizzaszállító
- az előre elkészített és csomagolt ételek elfogyasztására alkalmas étkezőhely
- a fagylaltos kocsi
- a mozgó élelmiszer-szállító
- az ételkészítő piaci bódé
- a közlekedési eszközben működő étterem, bár, ha elkülönült egységként üzemel
Nem ebbe a szakágazatba tartozik:
- az ételek kiskereskedelmi értékesítése automatán keresztül (4799),
- a koncesszióval működő kedvezményes étkeztetés (közétkeztetés; 5629).
A kereskedelmi forgalomban beszerzett és változatlan formában továbbértékesített italok (mint a palackozott üdítő) bevétele nem tartozik az említett kötelezettség alá, míg a további, kérdésében felsorolt szolgáltatás viszont igen.
A hozzájárulás alapja a hozzájárulás-köteles szolgáltatás általános forgalmi adó nélküli ellenértéke: mivel Ön alanyi adómentes, ezért a szolgáltatás ellenértékéről beszélünk, hiszen azt nem növeli áfa, amit ezzel összefüggésben le kellene vonnunk belőle. A hozzájárulás mértéke 4 százalék.
Mivel a kérdésben érintett vállalkozó kisadózó, a kisadózó vállalkozók tételes adójáról szóló 2022. évi XIII. törvény 11. §-ban előírtak szerinti nyilvántartást kell a bevételeiről vezetnie.
Ezt kicsit bővítenie kell a turizmusfejlesztési hozzájárulási kötelezettségének megállapításához, mivel olyan bevétele is van, amely nem képezi a hozzájárulás alapját.
Fontos, hogy nyilvántartásai pontosak legyenek, mivel a kötelezettség megállapításával kapcsolatos törvényi elvárásokon túl, arra is gondolnia kell (az érintetteknek általában), hogy a NAV a költségvetés és a tisztességes adózók védelméért, a turizmus-vendéglátás ágazat fehérítéséért folyamatosan figyelemmel kíséri a szálláshely-szolgáltatók, vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók üzemeltetőinek a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) továbbított forgalmi adatait. A hivatal kockázatelemző munkája során összeveti az NTAK-adatokat a bevallások adataival, és ha eltérést tapasztal, intézkedik.