Ügyfélkapu+ a legfontosabb kérdés

Szilágyi Anita Dátum Legutoljára frissítve: 2024.11.04

Olvasási idő: 5 perc


Ez a tartalom 33 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Komoly változásokkal és még komolyabb feladatokkal fog járni az eddigi Ügyfélkapu megszűnése 2025. január 15-étől. Számtalan kérdés és tennivaló áll az érintettek előtt, most megpróbáljuk a legfontosabbat kiválasztani: Mi történik akkor, ha nem regisztrálok az Ügyfélkapu+-ra?

Mielőtt a kérdésre rátérnénk: az érintettek akár most is regisztrálhatnak az Ügyfélkapu+-ra, viszont a regisztráció után a felhasználó már nem fog tudni belépni a régi ügyfélkapus bejelentkezéssel, hacsak nem törli az Ügyfélkapu+-t.

Mi történik akkor, ha nem regisztrálok az Ügyfélkapu+-ra?

Ebben az esetben nem fog tudni belépni olyan felületekre, amelyekre eddig a régi Ügyfélkapuval lépett be.
A vonatkozó NAV állásfoglalás a következő iránymutatásokat adja:

  • Az Ügyfélkapu+ aktiválására az ugyfelkapu.gov.hu oldalon lesz továbbra is lehetőség. Ez lesz az egyetlen olyan felület, ahova a hagyományos Ügyfélkapuval lehet bejelentkezni.
  • Ügyfélkaput továbbra is személyesen bármely kormányablakban, kiemelt NAV ügyfélszolgálaton lehet regisztrálni, illetve az eSzemélyivel történő móddal is lesz lehetőség erre. Ellenben az arcképes azonosítási lehetőség 2025. január 16-tól már nem lesz elérhető, ezért ezen a módon már nem lesz lehetőség Ügyfélkaput regisztrálni. A regisztrációhoz mindössze valamely érvényes személyazonosításra alkalmas okmányra van szükség (személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél).
  • A DÁP regisztrálása mellett nem szűnik meg az Ügyfélkapu+ használatának lehetősége sem, továbbra is elérhető.

Az Ügyfélkapu+ lehetőség csak 2025-ig marad elérhető; 2026-tól kezdve csak DÁP-pal lehetséges majd elektronikus úton ügyet intézni (magyar állampolgároknak).
2025. január 16. után is lehetséges lesz Ügyfélkaput regisztrálni, illetve Ügyfélkapu+ szolgáltatást aktiválni.

A kétfaktoros azonosítás

A kétfaktoros azonosítás lényege az, hogy a bejelentkező személynél közvetlenül található meg a hitelesítő kód. A hitelesítő alkalmazás 30 másodpercenként generál új kódot, ami független az adott időzónától.

A DÁP előregisztrációt elektronikus úton is intézhetik a (2021. 06. 23.-a után kiállított) személyazonosító igazolványa, illetve annak PIN-kódjának segítségével. Ehhez be kell olvasni a kártya hátoldalát, majd meg kell adnia a személyi igazolványhoz tartozó 5 vagy 6 jegyű PIN kódot. Sikeres előregisztráció esetén kicsit várni kell. Ha értesítést kap az előregisztráció elfogadásáról (push up üzenetben), akkor a véglegesítheti azt, az adatkezelési tájékoztató elfogadásával.

Ami a jelenleg (október 31.) érvényes tapasztalatok szerinti ehetőségeket illeti: Ha regisztráltunk az Ügyfékapu+-ra, és mellette a DÁP-ra is, jelenleg működik mindkettő egymás mellett. Viszont – a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint – aki csak az Ügyfélkapu+-ra regisztrál és a DÁP-ra NEM, ő 2026. január 1-je után is fogja tudni használni az Ügyfélkapu+-t.

Az eddig beérkező és felhasználható információkat próbáltuk összefoglalni egy videóelőadás és egy 50 pontból álló kérdés-válasz összeállítás (GYIK) segítségével. Előfizetőink számára ezeket a segédleteket ajánljuk az igazodáshoz.

A közeljövőben folyamatosan frissített további útmutatókkal, ingyenesen letölthető különszámokkal és tanácsadó tartalmakkal fogjuk segíteni az eligazodást vállalkozók, bérszámfejtők, könyvelők, valamint másoknak könyvelő és bérszámfejtő szakemberek számára is.